ابوالفضل ساقی

ابوالفضل ساقی

یا ابوالفضل (ع) یا علمدار کربلا یا ساقی کوثر...
ابوالفضل ساقی

ابوالفضل ساقی

یا ابوالفضل (ع) یا علمدار کربلا یا ساقی کوثر...

فضیلت قرائت قرآن



فضیلت قرائت قرآن

در اصول کافى ج2 ص611 از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که مى فرماید: چه مانع است که تاجرى از شما که در بازار مشغول تجارت است وقتى به خانه برمى گردد نخوابد تا اینکه سوره اى از قرآن را بخواند که برایش نوشته شود به جاى هر آیه اى که مى خواند ثواب ده حسنه و محو شود از او ده سیّئه.

و در مجمع البیان ص 36 از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: هر کس حرفى از قرآن را تلاوت کند براى او حسنه اى که ده برابر ثواب داشته باشد نوشته مى شود. مثلا در «الم» سه حسنه است یکى براى الف و یکى براى لام و دیگرى براى میم.

قرائت قرآن یا بهترین اعمال

مرحوم دیلمى از امام صادق(علیه السلام) روایت مى کند که فرمود: خواندن قرآن از ذکر برتر و ذکر از صدقه بهتر و صدقه از روزه بالاتر و روزه سپرى است در مقابل آتش.

مراتب قرائت قرآن

در عدة الداعى ص 329 از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که مى فرماید: هر کس قرآن را در نماز و در حال ایستاده بخواند به هر حرفى صد حسنه براى او ثبت خواهد شد و چنانچه در نماز نشسته بخواند پنجاه حسنه و در غیر نماز با وضو بیست و پنج حسنه و بدون وضو ده حسنه در نامه عملش ثبت خواهد شد.

سپس فرمود: من نمى گویم «المر» یک حرف است بلکه از براى الف آن ده حسنه و لام ده حسنه و میم ده حسنه و راء آن ده حسنه (هر کدام جدا، جدا) نوشته مى شود.


صفحه 230


فضیلت قرائت قرآن از روى قرآن

در اصول کافى جلد2 ص613 از اسحاق بن عمار روایت شده که مى گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: فدایت شوم من قرآن را حفظ کرده ام آیا خواندن آن از حفظ بهتر است یا از رو خواندن؟

حضرت فرمود: از رو خواندن بهتر است، آیا نمى دانى که نگاه کردن بر روى قرآن عبادت است؟

فضیلت خواندن قرآن در خانه  

در اصول کافى جلد2 ص610 امام صادق(علیه السلام) از جدش امیرالمؤمنین(علیه السلام)روایت مى کند که فرمود: خانه اى که در آن قرائت قرآن و یاد خدا مى شود، برکتش زیاد مى شود و فرشتگان در آن حضور یافته و شیاطین از آن دور مى شوند و از آن خانه نورى به آسمان بالا مى رود براى اهل آسمان همان گونه که ستارگان نور مى دهند براى اهل زمین.

و اما برعکس خانه اى که در آن قرآن خوانده نمى شود برکتش کم، و ملائکه از آن دور و شیاطین در آن حضور مى یابند.

ماه رمضان یا بهار قرآن

در اصول کافى جلد2 ص630 از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: براى هر چیز بهارى است و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.

زینت قرائت قرآن

در اصول کافى جلد2 ص615 امام صادق(علیه السلام) از جدش پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)روایت کرده که فرمود: براى هر چیزى زینتى است و زینت قرآن صداى خوب است.


صفحه 231


صداى دلنشین امام چهارم زین العابدین(علیه السلام) در قرائت قرآن

در اصول کافى جلد2 ص616 از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که مى فرماید: امام چهارم زین العابدین(علیه السلام) صدایش در قرائت قرآن از همه دلنشین تر بود به گونه اى که وقتى قرائت قرآن مى کرد سقاهایى که عبور مى کردند براى شنیدن قرآن او توقف مى کردند زیرا در قرائت قرآن با صداى خوب کسى به پایه او نمى رسید.

قاریان قرآن سه دسته اند

در کتاب وسائل الشیعه جلد4 ص846 امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: بر شما باد به فراگیرى قرآن و تلاوت آن (لیکن بدانید که قاریان قرآن سه دسته اند) دسته اى قرآن را فرا مى گیرند که مردم (از آنها تعریف کنند و) بگویند فلانى قارى قرآن است.

دسته دیگر کسانى هستند که قرآن را فرا مى گیرند که مردم بگویند فلانى چقدر خوش صدا است، قرآن این دو دسته سودى ندارد.

اما دسته سوّم کسانى هستند که قرآن را براى رضاى خدا و عمل به آن فرا مى گیرند، دیگر باک ندارند که کسى بداند یا نداند. این دسته از خواندن قرآن خیر و بهره خواهند دید.

شکایت قرآن در قیامت

در اصول کافى جلد2 ص613 حدیث 3 از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: در قیامت سه چیز از مردم خود شکایت مى کنند:

1ـ مسجدى که مردم در آن نماز نخوانند تا خراب شود. 2ـ عالمى که در بین مردم نادان به سر برد و کسى براى یادگرفتن مسائل به او مراجعه نکند. 3ـ قرآنى که در خانه اى باشد ولى کسى آن را نخواند تا گرد روى آن بنشیند.

خداوندا ما را در توجه و عنایت به این سه رکن بزرگ یارى بفرما.


صفحه 232


فضیلت قرائت سوره حمد

در اصول کافى عبدالله بن الفضل النوفلى از امام باقر(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هرگاه بر شخص مریضى 70 بار سوره حمد قرائت شود یقیناً درد آن مریض تسکین مى یابد.

و در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: اگر 70 بار سوره حمد بر مرده اى خوانده شود و آن مرده زنده گردد تعجب نکنید.(1) (البته معنى حدیث این نیست که 70 بار خواندن سوره حمد مرده را زنده مى کند بلکه این حدیث اهمیت و فضیلت سوره حمد را میرساند).

فضیلت خواندن سوره بقره

در مجمع البیان آمده است که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) سئوال شده کدام یک از سوره هاى قرآن فضیلتش بیشتر است؟ فرمود: سوره بقره بعد سئوال شد کدام یک از آیات سوره بقره با فضیلت تر است؟ فرمود: آیة الکرسى.(2)

فضیلت سوره آل عمران

در تفسیر منهج الصادقین آمده است که ابن عباس از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که هر کس سوره آل عمران را در روز جمعه بخواند حقتعالى و فرشتگان بر او صلوات فرستند.

و در حدیث دیگرى آمده است که خواندن سوره آل عمران در شب جمعه موجب مى شود که در قیامت خداوند دو بال به او مرحمت کند تا همچون برق از پل صراط بگذرد.(3)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر نور الثقلین جلد1 ص4

2ـ نور الثقلین جلد1 ص26

3ـ تفسیر خلاصه منهج الصادقین جلد1 ص179


صفحه 233


فضیلت سوره نساء

در کتاب ثواب الاعمال از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس در هر جمعه چه شب و چه روز سوره نساء را بخواند از فشار قبر در امان باشد.(1)

فضیلت سوره مائده

در کتاب ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود:هرکس سوره مائده رادرهر پنجشنبه چه شب و چه روز بخواند در ایمان ثابت قدم بوده گرد شرک بر دامن او ننشیند.

و در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره مبارکه مائده را بخواند به عدد هر یک از یهود و نصارا که در دار دنیا بسر مى برند ده حسنه در نامه عملش ثبت و ده گناه از او محو و ده درجه براى او بالا مى رود.(2)

فضیلت سوره انعام

در کتاب ثواب الاعمال از ابن عباس روایت شده که هر کس سوره انعام را در هر شب بخواند از عذاب و هول و هراس قیامت در امان بوده و هرگز آتش جهنّم را در پیش روى خود نخواهد دید.

و در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: سوره انعام یکجا بر پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نازل شد و هفتاد هزار فرشته او را همراهى مى کردند و اگر مردم اهمیت و فضیلت این سوره را مى دانستند هرگز خواندن آن را ترک نمى کردند.(3)

و در حدیث دیگرى از امام رضا(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس این سوره را بخواند آن هفتاد هزار فرشته اى که این سوره را نازل کرده اند براى او تسبیح مى کنند


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ اعلام الدین ص369

2ـ نور الثقلین جلد1 ص582

3ـ نور الثقلین جلد1 ص697


صفحه 234


تا روز قیامت.

و نیز از کعب الاخبار روایت شده که حقتعالى در روز قیامت به قارى این سوره خطاب مى کند که اى بنده من در سایه من در آى و از میوه هاى بهشتى من بهره مند شو و از آب کوثر من بیاشام و از چشمه سلسبیل من غسل کن که تو بنده منى و من خداى توام.

و در حدیث دیگرى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: هر کس سوره انعام را تا آیه «یَعْلَمُ ما تَکْسِبُونَ» بخواند حق تعالى چهل هزار فرشته را براى او موکل مى نماید که مثل عبادت خود را براى او بنویسند تا روز قیامت و فرشته اى از آسمان هفتم نازل مى شود و با او گرزى از آهن باشد که هرگاه شیطان بخواهد او را وسوسه کند آن فرشته گرز را بر سر شیطان فرو کوبد و از او دور نماید و بین او و شیطان هفتاد حجاب واسطه است.(1)

فضیلت سوره اعراف

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره اعراف را در هر ماه یک بار بخواند در روز قیامت از جمله کسانى خواهد بود که براى آنان ترس و غمى نخواهد بود. و چنانچه در هر جمعه چه شب و چه روز آن بخواند از جمله کسانى خواهد بود که حساب رسى ندارند.

و چنانچه پیوسته این سوره را بخواند به گونه اى که آن را ترک نکند، در روز قیامت این سوره گواهى مى دهد بر اینکه این شخص خواننده او بوده و در مصباح کفعمى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)روایت شده که فرمود: هر کس سوره اعراف را بخواند خداوند بین او و شیطان حایل ایجاد مى کند و در قیامت هم حضرت آدم شفیع او خواهد شد.(2)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ خلاصه منهج الصادقین جلد2 ص29

2ـ نور الثقلین جلد2 ص3


صفحه 235


فضیلت سوره انفال

در تفسیر عیاشى از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره برائت و انفال را در هر ماه یک بار تلاوت نماید هرگز نفاق به سراغ او نخواهد رفت و از شیعیان مولا امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در روز قیامت محسوب خواهد شد و در آن روز از میوه هاى بهشتى تناول خواهد کرد تا مردم از حساب فارغ شوند.

و در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره برائت و انفال را تلاوت نماید من در روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد و گواهى خواهم داد بر اینکه او از نفاق به دور بوده و خداوند به عدد هر مرد و زن منافق که در دنیا باشند براى او ده حسنه ثبت و ده گناه محو و ده درجه بالا مى برد و علاوه بر اینها عرش الهى و حاملانش براى او تا زمانى که زنده است صلوات مى فرستند.(1)

فضیلت سوره برائت

فضیلت سوره برائت در ضمن فضیلت سوره انفال گذشت. چون از امام صادق(علیه السلام)روایت شده که فرمود: سوره برائت و انفال یکى است.

فضیلت سوره یونس

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره یونس را در هر دو ماه یا سه ماه یک بار بخواند از جاهلین محسوب نگشته و در قیامت از مقربین خواهد بود.

و در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره یونس را قرائت کند خداوند به تعداد کسانیکه به حضرت یونس ایمان


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد2 ص117


صفحه 236


آورده بودند و به تعداد کسانى که ایمان نیاورده بودند و نیز به تعداد کسانى که با فرعون غرق شدند به عدد هر کدام ده حسنه ثواب در نامه عمل او ثبت مى شود.(1)

فضیلت سوره هود

در کتاب ثواب الاعمال از امام جواد(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره هود را در هر جمعه چه شب و چه روز بخواند حق تعالى او را در روز قیامت در زمره پیغمبران مبعوث گرداند و حساب او را آسان کند و در آن روز هیچ کس را از گناه او آگاه نسازد.

و در کتاب مجمع البیان ابى بن کعب از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره هود را بخواند حقتعالى به عدد کسانى که به حضرت نوح و هود و صالح و شعیب و لوط و ابراهیم و موسى(علیهم السلام) ایمان آورده اند و یا ایمان نیاورده اند به عدد هر کدام ده حسنه در نامه عمل او ثبت و در روز قیامت از خوشبختان محسوب خواهد شد.(2)

فضیلت سوره یوسف

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره حضرت یوسف(علیه السلام) را بخواند چه شب و چه روز خداوند روز قیامت او را به زیبایى حضرت یوسف محشور کرده و از ترس و وحشت قیامت مصون بوده و جزء نیکان محسوب خواهد بود.(3)

فضیلت سوره رعد

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد2 ص290

2ـ تفسیر خلاصه منهج جلد2 ص313

3ـ نور الثقلین جلد2 ص408


صفحه 237


سوره رعد را تلاوت نماید به عدد هر ابرى که بر روى هوا واقع شود تا روز قیامت براى وى ده حسنه نوشته شود و جزء افراد بایقین به حساب آید.(1)

فضیلت سوره ابراهیم

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره ابراهیم را بخواند خداوند به عدد تمام کسانى که بت پرستیده اند و کسانى که بت نپرستیده اند به عدد هر یک ده حسنه در نامه عملش ثبت مى کند.(2)

فضیلت سوره حجر

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره حجر را تلاوت نماید به عدد هر یک از مهاجر و انصار و کسانیکه پیامبر را مورد اذیت و آزار قرار دادند، ده حسنه در نامه عملش ثبت خواهد شد.(3)

فضیلت سوره نحل

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره نحل را تلاوت کند خداوند از نعمتهایى که در دنیا به او داده در قیامت حساب نمى کند و اگر در شب یا روزى که خوانده بمیرد جزء کسانى که وصیّت خوب کرده اند محسوب مى شود.(4)

و در کتاب ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس ماهى یک بار سوره نحل را تلاوت کند خداوند او را از هفتادنوع بلا که آسان ترین آنها جنونو خوره و پیسى است ایمن ساخته و اورا در اعلادرجه بهشت که جنت عدن است جاى خواهدداد.(5)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد2 ص480

2ـ نور الثقلین جلد2 ص525

3ـ نور الثقلین جلد3 ص2

4ـ نور الثقلین جلد3 ص38

5ـ نور الثقلین جلد3 ص38


صفحه 238


فضیلت سوره اسراء

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره بنى اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمیرد تا امام زمان«عج» را درک کند و از یاران آن حضرت باشد.(1)

فضیلت سوره کهف

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس در هر شب جمعه سوره کهف را بخواند شهید از دنیا خواهد رفت و در قیامت هم با شهداء محشور خواهد شد.(2)

فضیلت سوره مریم

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس بر خواندن سوره مریم مداومت نماید نمیرد تا به خواسته خود از مال و اولاد نائل گردد و در آخرت از اصحاب عیسى بن مریم باشد و مطابق پادشاهى حضرت سلیمان بن داود در بهشت به او عطا گردد.(3)

فضیلت سوره طه

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره طه را بخواند حقتعالى ثواب مهاجر و انصار را در قیامت به او عطا فرماید. و ابو دردا از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: خداوند متعال سوره طه و یس را قرائت کرده پیش از خلقت آدم به دو هزار سال و چون فرشتگان قرائت این دو سوره را از خداوند شنیدند گفتند: خوشا به حال امتى که این دو سوره بر آنها نازل


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد3 ص97

2ـ نور الثقلین جلد3 ص240

3ـ تفسیر خلاصه منهج جلد3 ص173


صفحه 239


مى شود. و خوشا به حال آن سینه هایى که این دو سوره در آنها جاى مى گیرد و خوشا به حال آن زبانهایى که این دو سوره را تلاوت مى کنند.

و در حدیث دیگرى حسن بصرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: اهل بهشت از قرآن فقط سوره طه و یس را تلاوت مى کنند.

و در کتاب ثواب الاعمال اسحق بن عمار از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: خواندن سوره طه را ترک نکنید زیرا خداوند این سوره و قارى آن را دوست دارد و چنانچه کسى در قرائت این سوره مداومت داشته باشد خداوند نامه عمل او را به دست راستش خواهد داد و اعمال او را که در اسلام انجام گرفته به حساب نیاورد و از اجر و پاداش به قدرى به او عطا کند که از آن راضى و خوشنود گردد.(1)

فضیلت سوره انبیاء

در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)روایت کرده که فرمود: هر که سوره انبیاء را بخواند حقتعالى در قیامت حساب او را آسان کرده و هر پیغمبرى که در قرآن نام او ذکر شده، آن روز با او مصافحه کرده، سلام کند.

و در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره انبیاء را با شوق و رغبت بخواند در قیامت تمام پیامبران رفیق او باشند و در بهشت از احترام خاصى برخوردار خواهد بود و در دنیا هم در چشم مردم عزیز و مکرّم باشد.(2)

فضیلت سوره حج

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره مبارکه حج را هر سه روز یک بار بخواند در آن سال زیارت خانه خدا نصیبش گردد


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد3 ص366

2ـ تفسیر خلاصه منهج جلد3 ص244


صفحه 240


و چنانچه در آن سفر بمیرد داخل بهشت مى شود. و آنچه آرزو داشته باشد به آرزویش نایل گردد.(1)

فضیلت سوره مؤمنون

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره مؤمنون را تلاوت کند حق تعالى کار او را به سعادت ختم نماید و چنانچه در هر جمعه شب یا روز آن تلاوت نماید خداوند او را در فردوس اعلى با پیامبران مرسل محشور نماید.

و در حدیث دیگرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: ده آیه بر من نازل شده که هر کس آنها را تلاوت کند اهل بهشت خواهد بود.

آنگاه از اوّل سوره مؤمنون شروع کرد به خواندن تا آیه ده (چون در این ده آیه علائم اهل ایمان ذکر شده است که اگر کسى آنها را دارا باشد در دنیا و آخرت خوشبخت و سعادتمند خواهد شد. زیرا علائم عمده ایمان در همین ده آیه اوّل سوره مؤمنون بیان گردیده)

و در حدیث دیگرى فرمود: اوّل و آخر این سوره از گنجهاى بهشت است (چون در اوّل این سوره یعنى همان ده آیه اى که به آن اشاره شد از عاقبت به خیرى خبر داده و در آخر هم از عاقبت به شرّى سخن مى گوید.)(2)

فضیلت سوره نور

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره نور را بخواند حقتعالى به عدد هر مؤمنى که بوده و خواهد بود تا روز قیامت ده حسنه در نامه عملش ثبت نماید.(3)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد3 ص290

2ـ تفسیر خلاصه منهج جلد3 ص321

3ـ نور الثقلین جلد3 ص568


صفحه 241


فضیلت سوره فرقان

در کتاب ثواب الاعمال از امام هشتم(علیه السلام) روایت شده که به اسحق بن عمار فرمود: یا ابن عمار هیچ گاه خواندن سوره فرقان را ترک نکن که اگر کسى آن را در هر شب بخواند خداوند او را هرگز عذاب نخواهد کرد و از حساب او صرف نظر کرده او را در فردوس اعلى جاى خواهد داد.(1)

فضیلت سوره شعراء نمل و قصص

در کتاب ثواب الاعمال ابا بصیر از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هر کس سه سوره شعراء، نمل و قصص را در هر شب جمعه بخواند از دوستان خدا و در حمایت بارى تعالى خواهد بود و فقر و تنگدستى در دنیا به او نرسد و در آخرت خداوند به قدرى از نعمتهاى بهشت به او عطا کند که او راضى گردد که یکى از عنایتهاى پروردگار به او آن است که صد حوریه به او تزویج نماید.(2)

فضیلت سوره عنکبوت

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره عنکبوت را تلاوت نماید خداوند متعال به عدد هر یک از مؤمنین و منافقین ده حسنه در نامه عملش ثبت فرماید.(3)

فضیلت سوره روم

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره روم را بخواند، حق تعالى او را به عدد هر فرشته اى که در آسمان و زمین تسبیح مى کند ده حسنه در نامه عملش ثبت و چنانچه ثوابى در آن شب و یا روزى که قرائت کرده از او فوت شده باشد به حساب او منظور مى گردد.(4)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد4 ص2

2ـ نور الثقلین جلد4 ص45

3ـ نور الثقلین جلد4 ص147

4ـ نور الثقلین جلد4 ص169


صفحه 242


فضیلت سوره لقمان

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره لقمان را بخواند در قیامت رفیق و همنشین لقمان خواهد شد و به عدد هر که امر به معروف و نهى از منکر مى کند حق تعالى براى او ده حسنه ثبت مى نماید.

و در ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره لقمان را بخواند خداوند سى فرشته را محافظ او قرار خواهد داد که او را از شر شیطان و لشکریانش حفظ نمایند تا صبح و چنانچه روز بخواند محافظت نمایند تا شب.(1)

فضیلت سوره سجده

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس «سوره سجده» و «سوره مُلک» را بخواند مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته باشد.

و در حدیث دیگرى لیث از ابوجابر روایت مى کند که گفت: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)شب را نمى خوابید تا آنکه این دو سوره را تلاوت مى کرد.

و در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره سجده را در شب جمعه بخواند حق تعالى در روز قیامت نامه عملش را در دست راستش قرار دهد و از حساب او صرف نظر نماید و در بهشت همنشین پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)و ائمه معصومین(علیهم السلام)باشد.

و همچنین از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: هر کس این سوره را بخواند تا سه روز شیطان به خانه او داخل نخواهد شد.(2)

فضیلت سوره احزاب

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره احزاب را قرائت کند و آن را به اعضاء خانواده اش تعلیم نماید خداوند عذاب قبر را از او بر مى دارد.(3)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد4 ص239

2ـ تفسیر خلاصه منهج جلد4 ص257

3ـ نور الثقلین جلد4 ص233


صفحه 243


فضیلت سوره سباء

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) روایت کرده که فرمود: کسى که سوره سباء را تلاوت نماید تمام پیامبران در روز قیامت رفیق او گشته با او مصافحه نمایند.(1)

فضیلت سوره فاطر

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره فاطر را تلاوت نماید خداوند در روز قیامت سه در بهشت را بر روى او باز کرده که از هر کدام که خواهد وارد بهشت شود.(2)

فضیلت سوره یس

در کتاب ثواب الاعمال ابا بصیر از امام صادق(علیه السلام) روایت مى کند که فرمود: هر چیزى را دل و قلبى است و دل و قلب قرآن سوره یس است. پس اگر کسى این سوره را در شب قبل از خوابیدن بخواند خداوند متعال هزار فرشته را مأمور مى کند که او را از شرّ شیطان و هر آفتى محافظت نمایند و چنانچه روز آن بمیرد خداوند او را داخل بهشت گرداند و هنگام غسل دادن او سى هزار فرشته حاضر شده جهت او استغفار کرده و در تشییع جنازه او تا لب گورش شرکت مى نمایند و هنگامى که او را داخل در قبر نمایند آنها هم با او داخل در قبر شده مشغول عبادت شوند تا روز قیامت و ثوابش را در نامه عمل او منظور نمایند و قبرش هم تا چشم کار مى کند و سیع مى شود و از فشار قبر هم در امان مى ماند و پیوسته از قبرش نورى به جانب آسمان بالا مى رود تا روزى که از قبر برخیزند (یعنى روز قیامت) و آن فرشتگان هم با روى خوش و لبى خندان با او برخورد کرده و او را تا عبور از صراط و میزان و رسیدن به مقام قرب الهى و انبیاء مرسلین همراهى مى کنند. آنگاه از طرف خداوند متعال خطاب رسد که اى بنده من هر که را خواهى شفاعت کن که شفاعت تو در حق


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد4 ص314

2ـ نور الثقلین جلد4 ص345


صفحه 244


هر که را که بخواهى مقبول است، و هر چه را که مى خواهى از من بخواه که جمیع خواسته تو برآورده است.

پس هر چه را که خواهد طلب نماید و هر که را که خواهد شفاعت نماید و از او حسابى به عمل نیاید و بر گناهى مؤاخذه نشود.

اهل محشر (با دیدن این صحنه) مى گویند سبحان الله آیا این شخص (که این همه مورد لطف و عنایت ربوبى قرار گرفته) در مدت عمرش کوچکترین گناهى مرتکب نشده؟ (آرى) او از رفقاى آل محمد خواهد بود.

این بود فضیلت خواندن سوره یس در شب و چنانچه در روز بخواند خداوند او را از گزند حوادث حفظ فرماید تا شب.

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره یس را قربة الى الله بخواند گناهانش آمرزیده شود و ثواب کسى که دوازده ختم قرآن کرده باشد در نامه عملش ثبت شود و چنانچه بر بالین بیمارى (که در حال احتضار است) بخوانند به عدد هر حرفى ده فرشته بر بالین او حاضر شوند و از برایش طلب آمرزش نمایند تا قبض روح شود. و پس از قبض روح او را تشییع جنازه کرده، برایش صلوات فرستند تا دفن گردد.

و چنانچه مریضى که در حال مردن است آن را بخواند یا کسى نزد او قرائت کند رضوان بهشت بیاید با ظرفى از شراب بهشتى و آن را بدهد تا بیاشامد و او را به بهشت بشارت دهد و بعد از نوشیدن شراب بهشتى، سیراب بمیرد و سیراب مبعوث شود و سیراب به بهشت داخل شود.(1)

فضیلت سوره صافات

در کتاب ثواب الاعمال امام صادق(علیه السلام)از جدش امام حسین(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره صافات را در هر روز جمعه بخواند تا زمانى که زنده است از


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نور الثقلین جلد4 ص371


صفحه 245


جمیع بلیات محفوظ باشد و در فراخى و وسعت روزى بسر برد و شیطان در جان و مال و اولادش وارد نشود و از سلطان ظالم هم ستمى به او نرسد و چنانچه در آن روز و یا شب بمیرد شهید محسوب و با شهداء وارد بهشت مى شود.

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کند که فرمود: هر کس سوره صافات را قرائت کند به عدد هر یک از دیو و پرى که در جهان است ده حسنه در نامه عمل او ثبت و شیاطین از وى دور گردند و دامن او به شرک آلوده نگردد و فرشتگان حافظ وى در روز قیامت به ایمان وى گواهى دهند.(1)

فضیلت سوره ص

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت مى کند که فرمود: هر کس سوره ص را بخواند حق تعالى به وزن جمیع کوههایى که در اختیار حضرت داود(علیه السلام)بود و با او تسبیح مى کردند براى او ثواب مقرر خواهد کرد و او را از ارتکاب گناهان کبیره و صغیره حفظ خواهد کرد.

و در کتاب ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس در هر شب جمعه سوره ص را قرائت کند، خداوند او را چندان خیر دنیا و آخرت عطا نماید که به هیچ کس نداده باشد مگر پیامبران یا فرشتگان مقرب و او را با هر که بخواهد از بستگان و غلامانش وارد بهشت کند، اگرچه او از اهل شفاعت نباشد، به خاطر اهمیت این سوره.(2)

فضیلت سوره زمر

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام)روایت شده که فرمود: هر کس سوره زمر را تلاوت کند حق تعالى عزت دنیا و آخرت را به او عطا فرماید و او را بر سایر


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد5 ص48

2ـ نور الثقلین جلد4 ص441


صفحه 246


مردم غالب گرداند به گونه اى که هرگاه مردم او را ببینند هیبت او بر دلشان بنشیند و اگر از مال و ثروت تهى دست باشد بى نیاز گردد و بدن او را بر آتش دوزخ حرام گرداند و هزار شهر در بهشت از براى او بر پا نماید که در هر شهرى هزار قصر و در هر قصرى هزار حوریه وجود دارد.(1)

فضیلت سوره مؤمن (یا غافر)

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره مؤمن را تلاوت کند روح تمام پیامبران و صدیقین و مؤمنین بر او صلوات مى فرستند و از براى او استغفار مى کنند.

فضیلت سوره حم فصلّت

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر که سوره حم فصلّت را قرائت کند خداوند متعال به هر حرف آن ده حسنه در نامه عملش ثبت نماید.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره حم فصلّت را تلاوت کند در روز قیامت به او نورى عطا شود که شعاع آن به اندازه دید چشم باشد و به گونه اى شادمان باشد که تمام اهل محشر بر موقعیت او حسرت برندو آرزو کنند که اى کاش ما هم مانند او بودیم.(2)

فضیلت سوره شورى

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره شورى را بخواند خداى تعالى صورت او را چون ماه شب چهارده نورانى گرداند و او را در جوار خود جاى دهد و خطاب به او فرماید: اى بنده مؤمن تو بر تلاوت


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد5 ص105

2ـ نور الثقلین جلد4 ص538


صفحه 247


سوره شورى (حم عسق) مداومت مى نمودى ولى نمى دانستى که ثواب آن در چه حد است که اگر علم به ثواب آن مى داشتى هرگز از خواندن آن کوتاهى نمى کردى. پس فرشتگان را امر فرماید: که او را به بهشت برند و در بهترین جایگاه بهشت او را جاى دهند.

پس فرشتگان او را به بهشت برده و در قصرى که از یاقوت سرخ درست شده جاى دهند، قصرى که لطافت آن بر وجهى باشد که ظاهر آن از باطن آن و باطن آن از ظاهرش نمایان است و هزار حورالعین و هزار ولدان در آن جهت خدمت او به سر مى برند.(1)

فضیلت سوره زخرف

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: جماعتى که سوره زخرف را در دنیا تلاوت مى کنند در روز قیامت به ایشان ندا مى شود: اى بندگان امروز ترس و اندوهى نداشته باشید و بدون حساب وارد بهشت شوید.

در کتاب ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس بر خواندن سوره زخرف مداومت نماید، خداوند متعال او را در قبر از شر گزندگان و فشار قبر ایمن گرداند تا روز قیامت و چون قیامت بر پا شود سوره زخرف به صورت زیبایى درآید و به امر پروردگار خواننده خود را وارد بهشت کند.(2)

فضیلت سوره دخان

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره دخان را در شب جمعه تلاوت نماید جمیع گناهانش آمرزیده گردد.

و در حدیث دیگرى ابوهریره از آن حضرت روایت کرده که فرمود: اگر کسى


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد5 ص194

2ـ نور الثقلین جلد4 ص591


صفحه 248


این سوره را در شب بخواند تا صبح هفتاد هزار فرشته براى او طلب مغفرت مى کنند و اگر در روز بخواند تا شب همان هفتاد هزار فرشته براى او طلب مغفرت مى کنند.(1)

فضیلت سوره جاثیه

در مجمع البیان ابى بن کعب و ابى سعید خدرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده اند که هر کس این سوره را تلاوت کند حق تعالى در قیامت عورت او را ظاهر نسازد و از ترس و هیبت عذاب ایمن گرداند.

در کتاب ثواب الاعمال ابو بصیر از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: ثواب قارى این سوره آن است که هرگز روى جهنّم را نبیند و زفیر و شهیق آن را نشنود و در بهشت اعلا رفیق پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) باشد.(2)

فضیلت سوره احقاف

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره مبارکه احقاف را بخواند به عدد ریگهاى عالم ده حسنه در نامه عمل او ثبت و ده گناه از او محو و ده درجه براى او بالا مى رود.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره احقاف را در شب جمعه بخواند حق تعالى او را از ترس و هراس دنیا و آخرت ایمن گرداند.(3)

فضیلت سوره مبارکه محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)

در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت کرده که فرمود: هرکس سوره مبارکه محمد(صلى الله علیه وآله)را تلاوت کند بر خداى تعالى واجب مى شود که از نهرهاى بهشت او را بیاشاماند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ تفسیر خلاصه منهج جلد5 ص244

2ـ تفسیر خلاصه منهج جلد5 ص258

3ـ نور الثقلین جلد5 ص7


صفحه 249


در کتاب ثواب الاعمال ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هر مؤمنى که سوره محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) را بخواند هرگز در دین خود دچار شک نشود و از شرک محفوظ ماند و بعد از فوت او خداى تعالى هزار فرشته را مأمور مى کند که در قبر او داخل شده نماز بخوانند و ثواب آن را براى او هدیه کنند و در روز قیامت او را تا محضر عدل الهى همراهى نمایند.(1)

فضیلت سوره فتح

در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره فتح را قرائت کند مانند آن است که با من در روز فتح حاضر بوده.

و در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: مال و اموال و تمامى اعضاء خانواده خود را با خواندن سوره فتح از گزند حوادث بیمه سازید زیرا کسانى که به خواندن این سوره مداومت مى کنند روز قیامت منادى از طرف پروردگار ندا سر مى دهد به گونه اى که همه مى شنوند، مى گوید: تو بنده خالص من هستى.

(سپس خطاب به فرشتگان مى فرماید: این بنده صالح و شایسته مرا) به صالحین ملحق نموده وارد بهشت کنید و از آب سردى که از رحیق مختوم است او را سیراب نمایید.(2)

فضیلت سوره حجرات

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره حجرات را شب یا روز تلاوت نماید از زائران رسول خدا(صلى الله علیه وآله) محسوب خواهد شد.

و در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره حجرات را بخواند به عدد هر یک از کسانى که اطاعت خدا و


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.