ابوالفضل ساقی

ابوالفضل ساقی

یا ابوالفضل (ع) یا علمدار کربلا یا ساقی کوثر...
ابوالفضل ساقی

ابوالفضل ساقی

یا ابوالفضل (ع) یا علمدار کربلا یا ساقی کوثر...

20 نصیحت خواندنیِ خداوند به عیسی (ع)!


20 نصیحت خواندنیِ خداوند به عیسی (ع)!

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یکی از ویژگی انبیاء الهی، ارتباط پیوسته ی خداوند با آن ها از طریق وحی می باشد که در این ارتباط ها پیوسته بهترین روش های زندگی برای افراد نیز بیان می گردید و شاید یکی از زیباترین این مواعظ سخنانی باشد که حق تعالی به عیسی (ع) وحی فرمود، به نحوی که امام صادق (ع) آن ها را این گونه بیان می فرمایند:

ای عیسی؛ مرا به خود نزدیک دان و یاد کن مرا برای ذخیره ی آخرتت و با بجاآوردن نوافل و سنت ها به من تقرب جوی، و بر من توکل نما تا کارهای تو را به سرانجام رسانم؛

ای عیسی؛ صبرکن بر بلاهای من و راضی باش به قضاهای من و چنان باش که من می خواهم چنان باشی، پس بدرستی که من می خواهم مرا اطاعت کنی ؛

ای عیسی؛ رغبت کننده باش به ثواب من و ترسان باش از عذاب من، و دل خود را بمیران از خواهش شهوت ها دنیا به خاطر ترس از من؛  

ای عیسی؛ هر روز تعلقی از تعلق های دنیا را از خود دور ساز تا ترک دنیا بر تو دشوار نباشد، پس اکتفا کن از دنیا به قدر کفاف و تلاش کن برای کسب توشه ی آخرت؛

ای عیسی؛ مدارا کن با ضعیفان و دیده ی ناتوان خود را به آسمان بگشا و مرا دعا نما و دعا مکن مرا مگر با تضرع و فراغ خاطر از یاد غیرمن که اگر این چنین مرا بخوانی، دعایت را اجابت می نمایم؛

ای عیسی؛ تو فانی می شوی و من باقی می مانم، و از جانبِ من است روزیِ تو و نزد من است وقت مردن تو و بسوی من است بازگشت تو و بر من است حساب تو، پس از من درخواست نما و از غیرمن درخواستی ننما، و نیکو مرا دعا کن تا نیکو تو را اجابت نمایم؛

ای عیسی؛ بگو به ستمکاران مرا نخوانند در حالی که اموال حرام را در زیر بغل های خود گرفته اند و اموال، فرزندان و زنان را بت های خود گردانیده اند و رضایت آن ها را بیش از رضایت من خواستارند، بدرستی که من سوگند خورده ام که هر که مرا بخواند او را اجابت نمایم و اگر این افراد در این حال مرا بخوانند اجابت من، لعنت باشد برای آن ها؛

ای عیسی؛ باید که زبان تو در آشکار و نهان یکی باشد، همچنین دل تو و دیده ات باید به سوی آن که او را دوست داری نظر کند، و دل و زبان خود را از حرام حفظ نما و دیده ی خودت را بپوشان از آنچه خیری در آن نیست، چه بسا کسی که یک نظر حرام بیفکند و آن نظر کردن در دلش تخم شهوتی بکارد و آن شهوت او را هلاک گرداند؛

ای عیسی؛ بسیار یاد کن مُردن و جدایی از اهل و خانواده ی خود، و مشغول لهو و امور باطل مگرد چرا که لهو صاحبش را فاسد می گرداند، و غافل مشو از یاد من چرا که غافل از من دور است؛

ای عیسی؛ بدان که هم صحبت بَد باعث گمراهی است و همنشین نادان مُسبب هلاکت، پس آگاه باش که با چه کسی همنشینی می نمایی و برای خودت از میان برادران مومن دوستانی انتخاب نما؛

ای عیسی؛ خود را زینت دِه به دین حق و به دوستی با مساکین و درویشان، و راه رو بر روی زمین به صورت انسان های فروتن و افتاده، و بدان که بر هر بُقعه از زمین که نماز گزاری آن پاک است؛

ای عیسی؛ بَد خانه ای است جهنم برای کسی که به سوی آن میل می نماید، و بَد قرارگاهی است خانه ی ظالمان، پس امر می کنم تو را که در حذر باشی از شر نفس خود، پس دانا و بینا باش به عظمت و قهر من؛

ای عیسی؛ چنانچه شایسته نیست دو زبان در یک دهان و دو دل در یک سینه باشند، همچنین دو محبت و دو خیال در یک دل باشد، پس محبت غیر مرا از دلت خارج گردان تا اعمال تو برای من خالص گردد؛

ای عیسی؛ مرا در پنهان یاد کن تا تو را به رحمت های خاص پنهان خود یاد نمایم، و مرا در آشکارا یاد کن تا تو را در مجمعی برتر از مجمع آدمیان، در ملکوت اعلا یاد نمایم؛

ای عیسی؛ به من سوگند دروغ مخور چرا که در آن لحظه عرش من از غضب بر تو می لرزد؛

ای عیسی؛ شاد شو از کار نیکی که انجام دادی چرا که موجب خشنودی من است، و گریه کن بر گناهی که انجام دادی چرا که موجب غضب من است، و آنچه نمی خواهی کسی در حق تو انجام دهد با دیگری آن را انجام مده، و اگر بر جانب راست صورتت سیلی ای زدند طرف چپ را بچرخان تا بر آن سیلی ای بزنند، و تقرب جو بسوی من به وسیله ی دوستی کردن با مردم، و از جاهلان و نادانان روی بگردان و از آن ها دوری نمای؛

ای عیسی؛ استغاثه کن به من در حالات شدت گرفتاری، چرا که من فریادرس مکروبانم و مستجاب کننده ی دعای مضطرانم و منم رحم کننده ترین رحم کنندگان؛

ای عیسی؛ بگو به ظالمان که اهل حکمت و علم و عمل از ترس من می گریند در حالی که شما به هرزه گویی مشغولید و می خندید، در حالی که بار گناهانتان سنگین است، آیا براتی از من به شما رسیده است؟ آیا امان نامه ای از عذاب من در دست دارید؟ پس به ذات مقدس خود سوگند می خوردم که آن ها را عذابی گردانم که مَثَلی باشند برای آیندگان؛

ای عیسی؛ تعقل و تفکر و نظر نَما در نواحی گوناگون زمین و عبرت بگیر که عاقبت ستمکاران چگونه بوده است؛

ای عیسی؛ هر وصیتی که تو را کردم، همه نصیحت و خیرخواهی توست، گفته های من همه حق است و منم خداوند ظاهرکننده ی حق، و به راستی که اگر بعد از این نصیحت ها، معصیت مرا به جای آوری، آگاه باش که یاوری برای رفع عقوبت من برای تو وجود نخواهد داشت.

منابع:
1- کافی، ج8: 131.
2- امالی شیخ صدوق: 416.
3- تنبیه الخواطر: 457.
4- حیوة القلوب (تاریخ پیامبران)، ج2: 1147-

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.